به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (اصفهان)، معید ذهبیون با بیان اینکه یکی از دغدغههای اجرای صحیح طرح آموزش ایمنی ترافیک به کاربران آسیبپذیر راهها، انتخاب مناسب و هدفمند کاربران مذکور است، اظهار کرد: بر اساس تجارب سالهای گذشته محل آموزش به کاربران آسیبپذیر، به طور عمده مساجد واقع در روستاها بوده و اکثر حاضرین در مساجد افراد سالخورده، بانوان خانهدار و بهطورکلی افرادی هستند که اقدام به رانندگی نمیکنند یا به صورت قابلتوجهی تردد در راههای بینشهری به دلیل عدم اشتغال ندارند، لذا مواجهه و احتمال درگیری آنان در تصادفات بسیار کمتر از افراد شاغل، جوان و میانسال است؛ لذا نهتنها آموزش در مساجد بهواسطه مخاطبین خاص، کماثرتر بوده و پس از آن نیز بهواسطه آموزش در شبکههای مجازی کمتر، امکان استمرار آموزش برای افراد مذکور وجود دارد (افراد مسن و عمدتاً کمسواد و بدون تلفن همراه هوشمند)، بلکه اهدای اقلامی مانند کلاه ایمنی موتورسوار نیز به دست مصرفکننده واقعی که موتورسیکلتسواران هستند، کمتر میرسد.
وی ادامه داد: باتوجه به اینکه ادارات ایمنی و ترافیک سراسر کشور اقدام به نصب شبرنگ بر موتورسیکلت، ادوات و وانت میکنند و بعضی از ادارات و از جمله این اداره کل اقدام به تعمیر روشنایی موتورسیکلتها مینماید و در زمان نماز ظهر و نماز مغرب همانطور که توضیح داده شد، کاربران آسیبپذیر کمتری به دلیل مشغلههای موجود (مانند حضور در محل اشتغال) در مساجد حضور دارند، لذا نهتنها امکان تعمیر روشنایی موتورسیکلت آنان فراهم نمیشود؛ بلکه امکان نصب شبرنگ نیز بر موتورسیکلتهای زیادی فراهم نیست.
رییس اداره ایمنی و ترافیک ادارهکل راهداری و حملونقل جادهای استان اصفهان با عنایت به توضیحات ذکر شده این اداره کل و باتوجه به آمار ۱۵ درصدی سالانه تصادفات فوتی موتورسیکلت در استان اصفهان (معادل حدود ۸۰ فقره تصادف در سال) و تصادفات سالانه ۲۶ درصدی جرحی موتورسیکلت (معادل ۱۲۰۰ فقره تصادف) که ۵۰ درصد آن در حوزه ۲ پاسگاه پلیسراه از مجموع ۱۷ پاسگاه پلیسراه استان و ۸۰ درصد آن در حوزه ۵ پاسگاه پلیسراه رخ میدهد (به بیان دیگر ۳۰ درصد پاسگاهها دارای ۸۰ درصد تصادفات فوتی موتورسیکلت هستند)، اقدام به آموزش چهرهبهچهره بهازای هر یک نفر کاربر آسیبپذیر (راکب موتورسیکلت) متردد در طول و عرض راهها در عمده ساعات شبانهروز (از ساعت ۶ صبح تا ۹ شب) کرده است.
ذهبیون اضافه کرد: به این صورت که پیمانکار مربوطه که نام وی بهصورت نمادین سفیر سبا (سوگند برای ایمنی) است، نسبت به نصب چراغگردان، تابلو و بنر اهدای کلاه ایمنی و شبرنگ و تعمیر رایگان روشنایی موتورسیکلت با آرم راهداری و حملونقل جادهای مانند گزارش تشریحی و تصویری پیوست بر روی خودروی خود اقدام کرده و با گشتزنی و ملاحظه هر موتورسوار بدون کلاه (همچنین راننده ادوات کشاورزی) متردد در راههای برونشهری، نسبت به اهدای کلاه ایمنی به وی و نصب شبرنگ بر وسیله و در صورت نیاز تعمیر روشنایی موتورسیکلت و از همه مهمتر آموزش چنددقیقهای از طریق پخش کلیپ و فیلمهای تصادف از گوشی تلفن همراه یا تبلت و آگاه نمودن وی نسبت به ایمنی تردد اقدام میکند. بهاینترتیب اگرچه این کار به نسبت آموزش گروهی کاربران، زمان بیشتری به خود اختصاص میدهد، لیکن اثربخشی آن به دلیل آموزش چهرهبهچهره و اهدای اقلام ایمنی به مصرفکننده واقعی باهدف نجات جان حتی یک نفر مطابق آیه شریفه «هر کس جان یک نفر را از مرگ رهایی بخشد مانند این است که جان همه انسانها را نجات بخشیده است»، در کل استان بیشتر خواهد بود و آموزش ایمنی و اهدای اقلام ایمنی به طور صحیح انجام شده است.
رییس اداره ایمنی و ترافیک ادارهکل راهداری و حملونقل جادهای استان اصفهان به سایر اقدامات انجام شده در این طرح اشاره کرد و گفت: در راستای اجرای طرح چهره به چهره آموزش ایمنی به کاربران آسیبپذیر جادهای از تصادفات فوتی و جرحی موتورسیکلت ۷ ساله (هم درگیر و هم مقصر) که بیانگر محورهای هدف برای اجرای طرح چهره به چهره به همراه روستاهای مبدا یا مقصد راکب موتورسیکلت بوده است، بانک اطلاعاتی تهیه شده است.
وی با اشاره به عدم ضرورت حضور پلیس در طرح با توجه به پیروی کاربران از نیروهای راهداری یا پیمانکار ادامه داد: کل مشخصات موتورسواران توسط پیمانکار طرح (شامل نام، نام خانوادگی، کد ملی، شماره تلفن همراه کاربر، مستندسازی تعمیر موتورسیکلت و نصب شبرنگ بر وسیله) در زمان ارائه آموزش و نصب و اهدا اقلام ایمنی به آنان جهت ادامه آموزشها به افراد به صورت مجازی و برای اطمینان خاطر از مصرف صحیح و قانونی اقلام نیز بانک اطلاعاتی کاملی تهیه شده است.
ذهبیون با اشاره به عضویت افراد آموزش داده شده در شبکههای مجازی و ادامه دادن آموزشها از طریق ارائه فیلم و کلیپ ایمنی در شبکههای مجازی با توجه به اخذ شماره تماس از همه افراد و تهیه بانک اطلاعاتی آنان، تاکید کرد: برای افرادی که در پوشش فیزیکی طرح مذکور قرار نگرفتهاند، با ادمین شبکه مجازی هر روستا هماهنگی لازم انجام شده است و انتشار کلیپهای ایمنی از طریق شبکه مجازی اصلی روستاها نیز در این زمینه مورد توجه قرار دارد.
وی با بیان اینکه توجیه تمام دهیاران استان اصفهان برای یاریرسانی در اجرای این طرح با برگزاری همایش راهیاران محله در مهرماه سال ۱۴۰۲ انجام شده است، عنوان کرد: استفاده از توان مالی دهیاران در تهیه اقلام ایمنی به طوری که به اندازه میزانی که این اداره کل برای هر روستا کلاه ایمنی یا سایر اقلام تهیه کرده است، دهیار آن روستا نیز اقلام ایمنی مشابه تهیه کند.
رییس اداره ایمنی و ترافیک ادارهکل راهداری و حملونقل جادهای استان اصفهان آموزش به افراد شاغل در کارخانجات بزرگ (مانند گروه صنعتی اسنوا، شهرک صنعتی محمودآباد، شهرک صنعتی جی و....) و پایگاههای مهم برونشهری استان (مانند پایگاه هشتم شکاری، هوانیروز و …) که سفرهای روزانه آنان اجباراً برونشهری است را ضروری و موثر دانست و گفت: افراد شاغل در کارخانجات بزرگ و پایگاههای مهم برونشهری استان ممکن است از روستا یا شهر به کارخانه به وسیله موتور یا ناوگان عمومی و پیادهروی یا حرکت با موتورسیکلت در طول و عرض راه برای رسیدن به مبدا یا مقصد سفر کنند، لذا آموزش به این افراد نیز در طرح چهرهبهچهره آموزش ایمنی به کاربران آسیبپذیر جادهای به طور ویژه مورد توجه قرار گرفته شده است.
وی با تاکید بر حضور هوشمندانه و هدفمند برای آموزش چهره به چهره به کاربران آسیبپذیر در روستاها و راههای حوزه پلیسراههای که دارای بیشترین تصادف فوتی و جرحی هستند، خاطرنشان کرد: لازم است بدانیم آموزش به دانشآموزان مدارس برونشهری به عنوان گروه بسیار مهم کاربران آسیبپذیر به وسیله حضور در مدارس به صورت کلاس به کلاس و به طریق مجزا و موازی با آموزش کاربران آسیبپذیر در حال انجام است.